De Vlaamse overheid wacht nog steeds op ruim 14 miljoen euro aan openstaande boetes voor inbreuken tegen de kilometerheffing. Liefst 13 miljoen komt ten laste van buitenlandse vrachtwagens. Vanuit sommige landen wordt amper de helft van de boetes geïnd.
Sinds april 2016 moeten vrachtwagens die over Belgische wegen rijden tol betalen. Vorig jaar leverde die kilometerheffing Vlaanderen 658 miljoen euro op, 16 procent meer dan het jaar eerder en een record sinds de invoering ervan. Ook voor Wallonië (347,1 miljoen) en Brussel (10,8 miljoen) ging het om een recordopbrengst. Dat blijkt uit cijfers van Viapass, de interregionale overheidsdienst voor de kilometerheffing in ons land.
Bedrijven die de tol niet betalen, krijgen een boete. Alle vrachtverkeer in ons land is verplicht uitgerust met een apparaat dat het traject van het voertuig registreert. Als bij bijvoorbeeld een politiecontrole blijkt dat de vrachtwagen het toestel niet aan boord heeft of als het is uitgeschakeld, is de bestuurder in overtreding.
Ondanks de hogere opbrengst van de kilometerheffing daalde het aantal vastgestelde inbreuken in 2024 licht (-2,3%). Het boetebedrag nam zelfs een duik met 4,5 miljoen tot 13,45 miljoen euro, bijna een kwart minder. Dat blijkt uit cijfers die Peter Van Rompuy, fractieleider voor CD&V in het Vlaams Parlement, bij minister van Begroting en Financiën Ben Weyts (N-VA) opvroeg.
Maar opvallender is dat het merendeel van de boetes wordt uitgeschreven aan buitenlandse vrachtwagens, en dat de inning daar erg stroef verloopt. Hoewel ongeveer de helft van het vrachtverkeer op de Vlaamse tolwegen uit het buitenland komt, ging ruim driekwart van de bekeuringen naar buitenlandse vrachtwagens. Vooral camions uit Nederland (8.165), Polen (5.376) en Duitsland (3.412) werden beboet.
Voor 2023, 2022 en 2021 – de inningsprocedures voor 2024 lopen nog – staat nog 14 miljoen euro aan boetes open. Daarvan is ruim 13 miljoen (92,5%) ten laste van buitenlandse vrachtwagens. Het inningspercentage staat voor die vrachtwagens slechts op 67 procent, terwijl dat bij Belgische 89 procent is.
Vooral in Spanje (48,8% inningspercentage), Bulgarije (49,1%), het Verenigd Koninkrijk (54%) en Roemenië (56,6%) blijkt het moeilijk de bekeuringen te innen. Eén vrachtwagen telt tot op vandaag zelfs 110 openstaande boetes. Volgens de betrokken diensten gaat het om een vrachtwagen van een failliete onderneming.
In zijn parlementair antwoord wijst Weyts erop dat invorderingen met een deurwaarder ten aanzien van buitenlandse kentekenhouders niet mogelijk zijn. Toch pleit Van Rompuy ervoor de regels ‘krachtdadig en efficiënt’ af te dwingen. ‘Zeker voor buitenlandse vrachtwagens. Ik dring aan op bijkomende maatregelen om de uitgeschreven boetes op de kilometerheffing effectief te innen. Zo niet krijgen vooral buitenlandse cowboys in de sector een vrijgeleide.’