De staatsbon is een vaste waarde in het Belgische beleggingslandschap. De federale overheid doet vier keer per jaar een beroep op de spaarders en beleggers om de staatsschuld mee te helpen financieren. Vlaanderen bestudeert of het een eigen versie van de staatsbon kan invoeren. Vlaams Parlementslid Peter Van Rompuy (CD&V) heeft de merites van het instrument uitgediept in een conceptnota. Hij denkt dat de appetijt voor een Vlaamse staatsbon nu groter is dan ooit, omdat de marktrente stijgt terwijl er in de spaarrente maar weinig beweging zit. “Daardoor is er meer interesse van de Vlaamse spaarder in een instrument dat betrouwbaar is en toch meer rente oplevert.”
In zijn nota verwijst hij naar de staatsbon die toenmalig minister van Financiën Vincent Van Peteghem (CD&V) drie jaar geleden lanceerde, met het doel om de banken tot hogere spaarrentes te bewegen. Die uitgifte was een groot succes. Een doorslaggevende factor was toen wel de verminderde roerende voorheffing. De staatsbon-uitgiftes zonder die vermindering kennen een bescheidener succes.
Lees verder via Standaard.be
Lees ook hier ook artikel van Het Nieuwblad