Verdubbeling treinsporen tussen Linkebeek en Rode weer vertraagd

De langverwachte verdubbeling van de treinsporen in Linkebeek en Sint-Genesius-Rode is nog niet voor morgen. Wegens een negatief advies ten opzichte van één van de fases binnen het Gewestelijke Ruimtelijke Uitvoeringsplan (GRUP), dreigt de duur van heel het project met één jaar uit te lopen. Ook het nieuwe fietstracé langsheen deze sporen laat op zich wachten, hoewel daarvoor de eerste stappen gezet werden. Het is onzeker of de werken nog klaar zullen geraken tegen 2030. Dat blijkt uit een aantal schriftelijke vragen van Vlaams Fractievoorzitter voor CD&V, Peter van Rompuy, aan Federaal en Vlaams Minister voor mobiliteit, Gilkinet en Peeters.

De Vlaamse regering keurde begin 2019 een startnota goed voor de verbreding van 2 naar 4 treinsporen tussen Linkebeek en Sint-Genesius-Rode. Tegelijkertijd zou onderzocht worden om langsheen deze nieuwe spoorbedding ook een fietssnelweg aan te leggen van Sint-Genesius-Rode naar het centrum van Brussel. Volgens de oorspronkelijke plannen straten de werken in 2021, maar helaas loopt het dossier opnieuw vertraging op.

Wat de fietssnelweg (F207) betreft werd het onderzoek binnen het domein MOW afgerond met een goedgekeurde startnota. In samenwerking met TUCRail en Infrabel moet nu een concrete projectnota worden opgestart. Voor de ontwikkeling van het fietspad wordt 15 miljoen euro voorzien.

Voor de verdubbeling van de treinsporen was er al vertraging. Volgens de oorspronkelijke plannen had het Gewestelijk Expresnet van en naar Brussel (GEN) al in 2012 klaar moeten zijn. Op de meeste lijnen die tot dit GEN behoren is het aantal sporen al verdubbeld, maar op de lijnen Brussel-Nijvel en Brussel-Ottignies is dat nog niet het geval. Wat betreft de uit te voeren werken in Linkebeek en Sint-Genesius-Rode werd de stedenbouwkundige vergunning in 2014 vernietigd door de Raad Van Vergunningsbetwistingen. Met de heropstart van het GEN in 2018, werd de procedure tot aanvraag van een nieuwe omgevingsvergunning herstart. De gemeente Linkebeek gaf echter een negatief advies op de voorgestelde scopingsnota (één van de fase binnen het GRUP). Hierdoor wordt de totale duur van de procedures (GRUP en vergunning) met één jaar verlengt. In totaal worden de kosten voor de werken aan het GEN geraamd op 902 miljoen euro.

“Om onze ambitieuze en duurzame ‘model-shift’ te kunnen realiseren zijn dergelijke werken cruciaal. Om snelheid in deze werken te krijgen maan ik Ministers Gilkenet en Peeters aan om in overleg te gaan en te bekijken op welke manier noodzakelijke procedures efficiënter en sneller kunnen doorlopen worden”. Besluit Van Rompuy

Laat een reactie achter:

Uw e-mailadres zal niet worden gepubliceerd.

Site Footer